06 december 2010

En krans av enris

Andra advent kom och gick. Hoppas ni hade en mysig sådan!
Våran andra advent´s första halva spenderades i skogen för att insamla material och den andra halvan gick åt till ett stickigt kransprojekt.





Till kransstommen behövs gamla tidningar (som jag helt fräckt tagit ur pappersinsamlingen på jobbet), plastfolie och ev några bitar tejp.



Lägg två tidningar lite omlott och rulla ihop dem till en lång rulle. Linda plastfilm/folie runt rullen.



Forma till en krans genom att lägga ändarna lite omlott. Tejpa ihop dem. Kransen ser ganska lustig ut men... det löser sig.



"Bulla till" och forma kransen med hjälp av fler tidningssidor tills den nått den storlek och tjocklek man vill ha, linda sedan in tidningskransen med några lager plastfilm/folie







Klar för enris och dekoration.
(Att kransen inte är exakt jämntjock eller helt rund spelar inte såååå stor roll.)






Jag tog ganska långa (15-20 cm) kvistar av enriset för jag tycker att det täcker bättre. För att undvika att få händerna fulla av stickiga barr... använd vanliga diskhandskar. :)
Inte hade jag någon fin grön, tunn ståltråd hemma för att binda fast enriset med så jag tog det jag hade hemma. Nämligen vanlig grön sytråd. Fungerade utmärkt. :)






Torkade apelsinskivor och röda band ditsatta med vanliga floristnålar till dekoration av kransen, och ett guldhjärta.
Riktigt nöjd blev jag med min första krans av enris, som ska få hänga på balkongen! Kommer garanterat att bli fler... en ska få hänga på ytterdörren. :)




Synd bara att det blir såååå skräpigt inne när man gör kransar. :)

Ta hand om Er!
Kram
Jenny

3 kommentarer:

  1. Hi Hi, känner igen det där med skräpet. För två år sedan dekorerade jag en fönsterbräda med enris, och när det skulle tas bort efter jul fick vi ett enrisgolv. Det var överallt!

    Himla fin krans du gjort, gissar på att det allt var lite knepigare än du beskriver. Duktiga du som har tålamodet!

    Hoppas du har haft en fin måndag!

    SvaraRadera
  2. Men vilken fin krans du har gjort!

    JÄTTEBRA TIPS!
    Förstår att det blir stickigt......

    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Du orkar pyssla, så fint blev det!
    Tack för din hälsning!
    Ha en fin tisdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera

Hej!
Jag skulle bli så glad om du har lust att lämna ett litet avtryck innan du går.
Kram
Jenny