09 februari 2011

"Sängkappe" sömnad enligt mig

Att sy en sängkappa var inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. :) Visst, lite problem hade jag men det var med antalet meter otympligt tyg som inte riktigt fick plats på köksbordet. :)

Om det skulle vara någon som är intresserad så kommer här en liten beskrivning på hur jag gjorde:

Tyget till kappan köpte jag på IKEA samt ett lakan.

Eftersom tyget redan från start hade rätt bredd (45 cm) och var fållat i sidorna så slapp jag den trista processen. :)
Det enda som behövde fållas var kortsidorna.
Jag började med att klippa till, sicksacka tre stycken remsor ( 8 cm breda) och sy ihop dem till en ram.
Jag tog till lite extra på långside-remsorna eftersom jag ville att det skulle hänga ner vid huvudändan också. Inbillar mig att sängkappan kommer att ligga bättre på plats då. :)
Men jag har ingen rynk-kappa där utan bara vanligt tyg


Sedan sydde jag rynksöm (man ändrar stygnlängden till max på symaskinen) längs med hela "kapptyget" i den redan befintliga sömmen.


Sedan är det bara att sy fast kapptyget med ramen räta mot räta i samma söm som rynksömmen syddes i.
Fram till  nu så är tyget fortfarande hanterbart i storlek.

Ramen i vitt
Kruxet kommer när man ska sy ihop ramen med tyget (lakanet) som ska ligga på sängen.
För att försäkra mig om att "topptyget" skulle få rätt längd och bredd la jag ut ramen och kapptyget på sängen och nålade fast.
Så var det bara att räkna ut hur långt (ink det där extra vid huvudänden) och bredd topptyget ska vara.
Klippa till det och sy ihop hela schabraket.

Klart! :)



Det kommer definitivt att sys fler sängkappor här så småningom... :)
En vit skulle vara fin till sommaren...

Önskar Er en fin onsdag!
Kram
Jenny

3 kommentarer:

  1. Så bra det blev! Vacker färg på tyget.
    Själv skulle jag nog aldrig orka sy en sängkappa...just för att det är så himla massa tyg. Så duktiga du!!! :-)

    Hoppas du får en fin fortsatt vecka!

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev, men förstår att det måste varit ett jobb att hålla allt tyget på plats;) Men resultatet måste ju ha varit värt mödan...

    Önskar dig en trevlig onsdag

    SvaraRadera
  3. Vilken fin sängkappa du sytt. Jag har en färdig med brodyr från Ellos...ler. Hoppas solen skiner på dig också!
    Kram Pia

    SvaraRadera

Hej!
Jag skulle bli så glad om du har lust att lämna ett litet avtryck innan du går.
Kram
Jenny