24 oktober 2010

Korsstygn

Jag fick för mig en dag för ganska längesedan att jag skulle börja brodera. Hade aldrig gjort det innan men... learning by doing... tänkte jag. Så när jag ändå var in på garnaffären i ett annat ärende så låg det av en lyckosam händelse broderiväv (Aida väv heter det tydligen) i stuvbitar till bra pris.
Jag plockade på mig en passande bit, tog en svart broderigarnhärva (dockor heter det)och gick till kassan för att betala. Där vid kassan kom första frågetecknet... kassörskan frågade om jag hade en passande nål till väven. Efter lite fundering... jag hade ju massvis med synålar hemma... så köpte jag en nål oxå. Rätt grovlek för att passa min väv.
Med liv och lust kastade jag mig över mitt nya handarbete. För att känna på hur det kändes med korsstygn (i min fantasi drömde jag om att skapa vackra alster i plattsömn... vilket bara var en tidfråga...jojo) hade jag skrivit ut några små mönster från nätet.
Så jag klippte ut en lagom lång bit tråd och krånglade den genom det lilla nålsögat så påbörjade jag mitt första korsstygn.
Bra gick det ju inte! Det blev inte alls som jag tänkt mig. Efter lite fundering så kom jag på vad problemet var.
Jag hade köpt för tjockt garn!!! Så var det ju. Konstigt att kvinnan i affären inte påpekade det när jag stod vid disken och betalade.
Dagen efter går jag in i samma garnaffär och börjar leta efter ett tunnare broderigarn. Hittar det inte så jag går fram till disken och frågar var någonstans dom tunna broderigarnerna fanns.
Jaaaa... ni kan nog gissa expediterna min när hon fick höra min fråga. Först såg hon ut som jag drev med henne, sedan tittade hon klentroget på mig och förklarade som till ett barn att man delar tråden. Varje tråd innehåller 6 små trådar. Hur många trådar man använder beror på hur "tät" väven är.
Smått generad gick jag tomhänt ut från affären.

Så var det med det!
Van som jag var/är med att garnnystan har olika tjocklekar så trodde jag i min enfald att detsamma gällde för broderigarn.
Några vackra plattsömns broderier i vitt på vita lakan... har jag aldrig gjort och kommer inte heller att göra. På tok för svårt för en sådan som mig. Jag köper mina broderade lakan på loppis ist.

Så mycket korsstygn har det inte heller blivit. Brodering är nog inte riktigt min grej så att säga.
Men nu har jag fått några små idéer som innefattar korsstygn och runda mormorskuddar samt små hjärtan att hänga i granen.


Med mycket möda och stort besvär har jag lyckats få till en kudde och ett hjärta.
Inte alls perfekta men... eh... charmiga. *ler*

Mönster på kudden hittade jag i tidningen Allt om handarbete.

Tadaaaa...


Broderi till kudde nr 2


 En skön söndagskväll önskar jag er!

Kram
Jenny

1 kommentar:

  1. Så duktig du är! Mycket fint!
    Roligt eller hur?
    Har det bra!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera

Hej!
Jag skulle bli så glad om du har lust att lämna ett litet avtryck innan du går.
Kram
Jenny